søndag 9. november 2014

4 uker i jobb.

Hola!

... Nå har jeg ikke blogget på en stund så tenkte det var på tide med et innlegg som sier noe av det jeg har gjort på jobben de siste fire ukene. Vil starte med å si at disse jobbukene har godt utrolig fort og har vært utrolig lærerrikt med tanke på nye matretter og nytt språk. De har veldig mange flinke, dyktige og koslige lærere som har tatt meg godt imot! Veldig trivelige og koselige folk som har lært meg masse. Under vil du se matretter og bilder av det jeg har vært med å lage.
 

 Kaldtkjøkkenet

 

 Her er et bilde av kaldtkjøkkenet. Her lager jeg matretter som er kalde som vil si " Salmorejo de Judería con Huevo Duro y jamón Ibérico" ,Gazpacho Andaluz,  Ensaladilla de Cocktail de Mariscos, Ensalada Mixta Tradicional, Ensalada Acidulce con Pasas, Nueces, Piñones y Nieve de Parmesano og Ensalada de Patatas Alioli con pulpo a la Gallega con Aceite de Pimentión de la Vera, Ensaladilla Rusa con Melva Canutera og Ensalada de Pimientos Asados con Gratin de Queso de Cabra Sobre Espejo de Salmorejo". Under vil du kunen få se alle de som er beskrevet over med fremgangsmetode og bilde.

 

"Ensalada Mixta Tradicional"

 
"Ensalada mixta"

                                          "Ensalada Mixta Tradicional"  Salaten består av tomat, løk, egg, gulerøtter, oliven og tunfisk.





                                                                                 "Salmorejo de Judería con Huevo Duro y jamón Ibérico"            



     "Salmorejo de Judería con Huevo Duro y jamón Ibérico"  Dette er opprinnelig tomat, hvitbrød, olje og hvitløk som er blandet sammen i "blender" til en oransje tykk flytende "væske". På toppen er det oppskjært skinke og rivet egg.  Og litt olje.






                                                                                                                     "Gazpacho Andaluz" 


                                                  Gazpacho  består av tomater og hvitløk som er blendet sammen i en "blender"                        









                                                                "Ensalada Acidulce con Pasas, Nueces, Piñones y Nieve de Parmesano"


"Ensalada Acidulce"


Dette er en salat som består av forskjellige salattyper, en dressing som er laget av eddik og sukker, cherrytomater,  tørket frukt og nøtter og et dryss med ost.



                                                       "Ensalada de Patatas Alioli con pulpo a la Gallega con Aceite de Pimentión de la Vera"




                       Dette er en salat som består av poteter med ailoli, salat som er "mikset" med  løk, olje og salt og blekksprut med olje.






                                                                                                     "Ensaladilla de Cocktail de   Mariscos"



Dette er "rekecocktail"  Denne rekecocktailen som jeg lager her i Spania består av "crabsticks", lagustiner og en dressing som heter "salsa rosa". Salsa rosa består av Mayones, brandy, worchester saus og Tabasco saus.





 

 

                                                                                         "Ensaladilla rusa con melva Canutera"

"Ensaladia rusa con melva Cautera"
 
 
 
 
 "Ensaladilla rusa con melva Canutera"     består av poteter, gulerøtter, tunfisk, majones  og syltet rød paprika. Alt dette "moses" i terninger og blandes sammen. Serveres med "bakverk" brød, tunfisk, majones og potetchips!





                                        "Ensalada pimientos Asados con Gratin de Queso de Cabra Sobre Espejo de Salmorejo"



                                      
"Ensalada pimientos Asados con Gratin de Queso de Cabra Sobre Espejo de Salmorejo"
                          Denne salaten består av salmorejo (på bunnen), salat sammen med salt, syltet rød paprika, løk, olje og salt. På toppen er det "queso de Cabra" som er gratinert.






                                                                                                            Varmtkjøkkenet       



Her er varmtkjøkkenet der jeg har jobbet mest de siste ukene kombinert med kaldt kjøkkenet. Alltid noe å gjøre, og jeg liker det!

Det vi lager mest er noe som kalles tapas. Tapas er "fingermat" eller et lite måltid som du kombinerer med mange andre småretter. Anbefales hvis du skal dra til Spania. Kjempegodt og spennende.


De siste ukene har jeg blant annet laget: "Puntas de solomillo al Roquefort, Puntas de solomio a la Castellana, Puntas de solomillo a la pimienta, Puntas de Solomio al Pedro Ximenez, Pintxo de Carillada sobre patata confitada al tomillo y alioli gratinado, Berejena asada y Rellena sobre salsa de Tomate Especiado y Pesto Genoves, Paella og Guiso del dia"

Hver dag er det forskjellig gryte på menyen og jeg har ofte vært med å lage denne. På spansk heter dette "Guiso del dia"



I et annet innlegg vil jeg forklare nærmere de ulike varm rettene.



 De nestene ukene vil jeg mest sannsynlig være mer i "pasteleria" som vil si der jeg lager kaker og diverse bakverk. Har vært der en del ganger og jeg trives kjempegodt. Det er en utrolig god konditor/baker de har der som er utrolig flink og koselig.




Her er bilder av noe som lages av kaker. Mmmm..



Som en slutt på innlegget vil jeg vise dere noe av det som elevene har laget som gir meg inspirasjon videre.



Fantastisk ..

Mmm..
Enda mer fantastisk mat!


Dette er noe av det jeg har opplevd de siste ukene mens jeg har jobbet her og det er meget interessant og lærerrikt. Flinke lærere og elever!



Nå er det ikke mange ukene igjen av oppholdet og det begynner å gå opp for meg hvor mye jeg har lært og hvor mye jeg sitter igjen med av inspirasjon og lærdom. Da begynner man snart på enn ny uke med jobb.


I'll be back!


Hasta luego.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar